Ombudsman: a sajátos nevelési igényű tanuló csak megfelelő ellátást nyújtó iskolába járhat

A sajátos nevelési igényű tanulók csak olyan iskolába járhatnak, amely biztosítani tudja a szakértői bizottság által megfogalmazott különleges bánásmódnak megfelelő ellátást – írta az alapvető jogok biztosa egy konkrét ügy vizsgálata alapján közzétett jelentésében.

    Az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala az MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményében azt írta, Székely László a vizsgálatot egy panaszlevél miatt indította. Abban az állt, hogy egy beszédfogyatékos, sajátos nevelési igényű tanuló egy éven át nem kapott megfelelő fejlesztést, miután szülei a szakértői bizottság kihagyásával a kijelölt intézmény helyett egy olyan iskolába íratták be, amely az alapdokumentuma szerint nem biztosít nevelést-oktatást beszédfogyatékossággal élő tanulóknak.
    Az ombudsman hangsúlyozta, a sajátos nevelési igényű tanulónak joga, hogy a jogosultságának megállapításától kezdve különleges bánásmódban, állapotának megfelelő pedagógiai ellátásban részesüljön. A szakértői bizottság ezért javaslatot tesz a megfelelő általános iskolára, valamint megfogalmazza a tanuló nevelésével, oktatásával kapcsolatos sajátos követelményeket, fejlesztési feladatokat és ezek javasolt időkeretét.
    A gyermek érdekének védelmében a szülő iskolaválasztási joga indokoltan korlátozott, vagyis csak azon intézmények közül választhat, amelyek rendelkeznek a szükséges szakmai, személyi és tárgyi feltételekkel. Ha pedig iskolát kívánnak változtatni, a szülőnek írásban tájékoztatnia kell a szakértői bizottságot – tette hozzá az alapvető jogok biztosa.
    Székely László szerint a konkrét ügyben sérült a gyermek joga, mert az iskola úgy vette fel, hogy tudott a sajátos nevelési igényéről, viszont ezek a speciális tevékenységek nem szerepeltek az alapdokumentumában meghatározott köznevelési feladatok között. Az iskola továbbá megsértette a jogbiztonság követelményét, mert figyelmen kívül hagyta, hogy a szakértői bizottság nem ezt a tanintézményt jelölte ki a gyermeknek.
    Ilyen esetben az iskolának kezdeményeznie kell a szakértői bizottságok vizsgálatának vagy a korábbi szakértői véleményeknek a felülvizsgálatát. A vizsgálat során pedig meg kell tennie a szakértői véleményben előírt, szükséges pozitív intézkedéseket – áll a közleményben.
    Az iskola szülői egyetértés hiányában kezdeményezte a szakértői vélemény felülvizsgálatát, de ezzel párhuzamosan egy tanéven keresztül nem biztosította a szakértői véleményben megfogalmazott fejlesztéseket, így nem gondoskodott megfelelően a rábízott gyermekről – állapította meg az ombudsman, aki visszásságot tárt fel a tankerületi központ gyakorlata kapcsán is.
    Székely László felkérte a tankerületi központ elnökét, hogy hívja fel az oktatási-nevelési intézmény vezetőjének figyelmét a sajátos nevelési igényű tanulók felvételével, átvételével kapcsolatos jogszabályi kötelezettségek következetes betartására. Az igazgatónál pedig kezdeményezte, hogy tegyen meg mindent a gyermek állapotának megfelelő szakértői vélemény felülvizsgálatáért, addig viszont biztosítsa a jelenleg érvényes szakértői véleményben foglalt valamennyi fejlesztést.

MTI