Kedvenc cége okozott kellemetlen meglepetést Trumpnak

Meglepte Donald Trump amerikai elnököt a Harley Davidson döntése, hogy az Egyesült Államokból külföldre helyezi át gyártásának egy részét – számol be a The Washington Post.

A motorgyártó döntésének hátterében az USA és az Európai Unió közötti kereskedelmi feszültség áll, az amerikai acél- és alumíniumvámokra reagálva ugyanis az EU június 22-i hatállyal 25 százalékos vámot vetett ki bizonyos amerikai termékekre, köztük motorokra is.

A Harley-Davidson szerint, ha az óriási költségemelkedést a kereskedőkre és a kiskereskedelmi fogyasztókra hárítaná át, az azonnali és tartósan káros hatást gyakorolna a régiós üzletére

indokolta lépését a gyártó.

Az amerikai elnököt meglepte a motorgyártó lépése
Fotó: AFP/ Nicholas Kamm

Az elnök gazdaságpolitikájának lényege ugyanakkor éppen az lenne, hogy visszacsábítsa az Egyesült Államokba a külföldön munkahelyeket teremtő hazai vállalatokat. Ez most – legalábbis a motorgyártó esetében – visszafelé sült el, ami érthetően érzékenyen érintette Trumpot, amit nem is hagyott szó nélkül.

Az elnök szokásához híven a Twitteren reagált a gyártó lépésére, sajátos stílusban kritizálva azt.

Meglep, hogy épp a Harley Davidson dobja be elsőként a törölközőt. Keményen harcoltam értük, és végül nem kell majd vámot fizetniük az EU-nak, amely nagy károkat okozott a kereskedelmünknek

– utalt egyszerre egy lehetséges megállapodásra és az unióval szembeni 151 milliárd dolláros amerikai kereskedelmi deficitre Trump.

Az amerikai elnök szerint inkább az Európai Unió kereskedelmi gyakorlata ártott nekik.

Az adó csak a Harley kifogása – legyenek türelmesek!

– írta Trump.

Az Európai Unió június 22-től 25 százalékos védővámot vetett ki körülbelül 2,8 milliárd eurónyi amerikai termékkel szemben, válaszul az acél- és alumíniumkivitelt sújtó amerikai importvámokra.

A megadóztatott amerikai termékek listáján egyebek mellett a mogyoróvaj, az áfonya és a narancslé is szerepel, de megtalálhatók rajta mezőgazdasági termékek, számos vas- és acéláru, ruhák, ágyneműk, dohánytermékek, a bourbon whiskey illetve a jachtok és a motorkerékpárok is.

A Harley Davidson motorkerékpárjaira kivetett védővám a vállalat szerint termékektől függően 6 és 31 százalékkal emelkedett, és átlagosan mintegy 2,2 ezer dollárral emelte meg termékei európai árát.

A Harley tavaly közel 40 ezer motort értékesített Európában, az itteni eladások a vállalat teljes forgalmának 16,4 százalékát teszik ki.

Forrás: vg.hu