A zalai fiatalok szemléletét is formálja a kötelező közösségi munka

Az érettségizőknek 2016 januárja óta a matura feltételeként 50 órányi közösségi szolgálat elvégzését kell igazolniuk. Vajon milyen segítséget kapnak ehhez, s milyen élményekhez jutnak általa?

„Miért szeretem a közösségi szolgálatot?”

Három év alatt 25 millió forint pályázati forrást fordíthat a Közösség, Önkéntesség, Szemléletformálás (KÖSZ) programra a Zalai Civil Életért Közhasznú Egyesület és a Zala Megyei Család, Esélyteremtő és Önkéntes Ház (CSEÖH). Az 50 órás közösségi szolgálat tartalommal való megtöltését is szolgáló program megvalósításához valamennyi zalaegerszegi középiskolával szerződést kötöttek, s a megyeszékhelyen kívül is vettek fel szálakat.

A Zalaegerszegi Szakképzési Centrum Keszthelyi Közgazdasági Szakgimnáziuma
tanulói a zöldterületek szépítésében, takarításában is kiveszik részüket közösségi
szolgálatként. Képünkön Lenkei Viktória, Páli Péter, Lenner Boglárka, Fenusz
Szonja, Kővári Adrienn és Jordán Lukács az iskola előtti virágágyást gondozzák Fotó: Keszey Ágnes/Zalai Hírlap

A CSEÖH egyik program-elemeként például „Miért szeretem a közösségi szolgálatot?” címmel pályázatot írtak ki középiskolásoknak, s díjazták is a legjobb munkák beküldőit. A pályázatot idén ismét meghirdetik. A KÖSZ program első évét most márciusban zárták, ennek keretében Kortárs és Ifjúsági klubprogramokkal érzékenyítik a fiatalokat az önkéntesség szép felada- tára.

– Az 50 órányi közösségi szolgálat éppenséggel nem önkéntes, hiszen kötelező, de a szellemisége mindenképpen összecseng a céljainkkal – mondja Bognárné Bengő Hajnalka, a CSEÖH irodavezetője. – A klubtagokat hozzásegítjük, hogy minél több színtéren gyűjthessenek tapasztalatot a közösségért végzett munka élményéről, s emellett képzéseket is szervezünk számukra. A motiváltság fontossága, a belső célok kitűzése, a közjó szolgálata csupa olyan érték, amit a rendezvényeink révén meggyökereztethetünk a fiatalokban, emellett kommunikációs készségeiket is fejlesztjük. Segítjük őket abban is, hogy megtalálják a nekik megfelelő terepet a közösségi szolgálathoz.

A KÖSZ égisze alatt magát az 50 órás szolgálatot is teljesíthetik a fiatalok a CSEÖH rendezvényein való közreműködéssel.

A Szivárvány EGYMI-ben a közös foglalkozások mindkét fél számára hasznosak. Kaufmann András (balról), a Piarista iskola diákja éppen Papp Mátéval foglalkozik Fotó: Szakony Attila/Zalai Hírlap

– Elsősorban az egerszegi középiskolák alsóbb évfolyamainak diákjai látogatják a foglalkozásokat, hiszen ez a generáció a legaktívabb az 50 órás szolgálat teljesítésében. A családi és esélyegyenlőségi programok mellett különféle akciókba vonjuk be őket, mint például zöldterület-takarítás, sport vagy éppen festés, mázolás. Az így megszerzett gyakorlat hozzásegíti a diákokat, hogy otthonosan mozogjanak a civil szervezetek világában, s fiatal felnőttként már önállóan járják az önkéntesség útját, s vállaljanak feladatokat a köz érdekében.

Autistáknak is segítenek a diákok

Az idei már a hatodik tanév, hogy a kanizsai Szivárvány EGYMI-ben működő autista csoporthoz a város középiskoláiból közösségi szolgálatuk letöltésére önként jelentkeznek a fiatalok.

Jelenleg a megkötött együttműködési megállapodás alapján a Nagykanizsai Tankerületi Központhoz tartozó két intézmény, a Batthyány gimnázium, valamint a Mező gimnázium 9-12. évfolyamos tanulói több szervezetnél tölthetik iskolai közösségi szolgálatukat. A gyerekeknek többek közt lehetőségük van a Kanizsai Dorottya Kórházban, az Élettér Állat- és Természetvédő Egyesületben, a Kanizsai Kulturális Központban, a Halis könyvtárban, illetve a Egyesített Szociális Intézményben betekinteni a közösségek életébe.

A tankerület szakmai igazgatóhelyettese, Biró Patrik elmondta: amennyiben a tanuló más fogadó szervezetnél szeretné letölteni közösségi szolgálatát, ahhoz együttműködési megállapodás megkötése szükséges.

A Szivárvány EGYMI-ben az egyik gyógypedagógus ötlete nyomán indult el a nyitás a középiskolások irányába, de kizárólag az autista csoport került a középpontba.

– Alapvető cél a társadalmi érzékenyítés, illetve szociális készségek fejlesztése volt az autista gyermekek részéről – fogalmazott elöljáróban Horváth Piroska intézményvezető. – Viszont a közösségi szolgálat mindkét fél számára felelősségvállalást jelent. Ez egyfajta közösségi célok iránti érzékenységet, elkötelezettséget kell hogy jelentsen a hozzánk érkező fiataloknak. Nem lehet opció kizárólag a közösségi szolgálat „letudása”. Ebben a miliőben inkább a segítségnyújtás, az aktív szerepvállalás és az empátia lehet célravezető.

Ennek koordinálásáért pedig Tóthné Takács Ildikó felel, aki két éve készítette el a mesterprogramját, amelyben a fejlesztésre és támogatásra fókuszált.

A zalaegerszegi Kortárs klub havonta tart összejövetelt a CSEÖH irodában vagy az Új Nemzedék Közösségi Térben. A foglalkozásokat Tolnai Tímea vezeti, legközelebb április 17-én, kedden 15 órakor találkoznak Fotó: Tolnai Tímea

– A kortárs segítő program ennek a része, amely egész éves elfoglaltságot jelent – fogalmazott a gyógypedagógus. – Ebben a Piarista iskola állandó partnerünk lett, akik az önkéntes segítséget Tevékeny Szeretet Iskolája elnevezéssel illetik. A legfontosabb célunk, hogy az autisták társas beilleszkedését segítsük. A hozzánk önkéntesen jelentkező középiskolások rendszeresen jelen vannak a csoportban, együtt játszanak, táncolnak, készülnek az autistáinkkal, akik ezt a törődést őszinte szeretettel hálálják meg.

Tóthné Takács Ildikó hozzátette: a segítő tinédzserek a saját kortársaik közül kiemelkednek, hiszen a környezetük büszke arra, hogy autistákkal foglalkoznak. A csoport pedig valóban, ha nem is azonnal tapasztalható fejlődést mutat, de fokozatosan nyit a középiskolások felé.

Mi a helyzet Keszthelyen?

Zöldterület-gondozás, szemétszedés, iskolai rendezvények szervezésében való segítség, munka könyvtárban, színházban, múzeumban, művelődési házban, a Helikoni Ünnepségeken, kulturális rendezvényeken, idősekkel való beszélgetés és műsoros köszöntés karácsony közeledtével – leggyakrabban e tevékenységeket végzik a keszthelyi középiskolások.

A Közgazdasági Szakközépiskola diákjai például mindezeken kívül részt vesznek a Keszthelyi Kilométerek futóverseny lebonyolításában is, de ha valakinek más ötlete van, egyeztetés után erre is lehetőség van. Az ebben az iskolában tanuló Fenusz Szonja például nyáron egy állatmenhelyen szeretne önkénteskedni, egy osztálytársával együtt.

– Szeretem az állatokat, gondolom, a kutyák etetése és a kennelek tisztítása lesz a feladatom. Azt gondolom, jó az önkéntes munka, mivel manapság el vagyunk lustulva. Megmutatja nekünk, hogy kell tenni azért, hogy jobb legyen az élet – mondta a közösségi szolgálatról és kortársairól a diáklány.

Osztálytársa, Jordán Lukács is hasonlóképpen vélekedik, ő parkgondozásban szerzett gyakorlatot a közösségi munka során.

– Amikor a környezetszennyezés mértéke ennyire erőteljes, akkor úgy gondolom, hogy fontos tevékenység, ami a környezetünk rendezettebbé, tisztábbá tételét szolgálja – véli a tanuló.

Az önkéntes munka jelentősen formálta szemlélelét is.

– Amikor végigmegyek azon a szakaszon, akkor már teljesen másként tekintek rá és azokra is, akik nap mint nap gereblyéznek, söpörnek. És bizony a felgyülemlett szemétmennyiség láttán elgondolkozik az ember, hogy inkább a hulladéktárolókba helyezzük a szemetet és ne dobáljuk szét az utcán, figyeljünk a környezetünkre és egymásra is – mondta a diák, aki legközelebb múzeumba megy dolgozni, ez reményei szerint tanulmányaihoz is sok új ismeretet és tapasztalatot ad majd. A fiatal végül azt is elárulta: örömmel önkénteskedett.

forrás: zaol.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.